The future is female: drie powervrouwen in de kijker

It’s a man’s world, maar niet op 8 maart. Volgende week vieren we de 111e editie van Internationale Vrouwendag. ​ Een dag om de genderongelijkheid binnen en buiten bedrijven aan te kaarten. ​ En dit jaar staat die dag volledig in het teken van ‘Break the bias’. Vooroordelen maken het voor vrouwen nog steeds moeilijk om vooruit te geraken. Net daarom kunnen we er allemaal voor kiezen om gendervooroordelen en ongelijkheid aan de kaak te stellen. Door samen de handen in elkaar te slaan, kunnen we bijdragen aan het creëren van een inclusieve wereld. Ook bij MMBSY vieren we dat. Achter onze merken schuilen heel wat straffe madammen en we kozen er vandaag drie uit om op deze bijzondere dag extra in de kijker te zetten. We vroegen wat Internationale Vrouwendag voor hen betekent.

Ann Claes – JBC

Ann Claes - JBC
Ann Claes - JBC

Samen met haar broer Bart, nam Ann Claes het bedrijf van hun vader Jean-Baptiste Claes over. Vandaag is Ann mede-eigenaar van het Belgische familiebedrijf JBC en Chief Buying Officer van Claes Retail Group, het bedrijf achter kledingmerken JBC, Mayerline en CKS.

Niet alleen is Ann Claes een ondernemende vrouw, ook op vlak van duurzaamheid en gendergelijkheid is ze een échte pionier. Voor haar inspanningen rond duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen won ze in 2018 de CSR Professional Award. Daarnaast won JBC in 2021 de X² Award als het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen, work-life balance en andere sleutelpunten. Dat Internationale Vrouwendag haar nauw aan het hart ligt, is dan ook niet meer dan logisch.

“Op Internationale Vrouwendag sta ik zowel stil bij de enorme vooruitgang die vrouwen hebben gekend, alsook bij de weg die we nog steeds moeten afleggen. Er is al veel verbeterd voor vrouwen op de werkvloer, maar we zijn er zeker nog niet. Als ondernemende vrouw en mede-eigenaar van JBC is het voor mij daarom zeer belangrijk dat iedereen gelijkwaardige kansen krijgt binnen ons familiebedrijf. Daarom neemt JBC dagelijks bewust een voortrekkersrol op omtrent gendergelijkwaardigheid. De samenwerking tussen mij en mijn broer is mooi in evenwicht, en die balans proberen we door te trekken in het hele bedrijf”, aldus Ann Claes, mede-eigenaar van JBC eigenaar en Chief Buying Officer van Claes Retail Group.

Justine God - Imprevu

Justine God - Imprevu
Justine God - Imprevu

Na haar opleiding achter de schermen van de mode-industrie, richtte Justine God in 2016 het merk Imprevu op. Waar collecties in de modewereld elkaar in een moordend tempo opvolgen, schakelt de Luikse modeontwerpster een versnelling lager. Ze besloot haar lijn te lanceren. "Imprevu", maar wel doordacht. En het initiatief wierp zijn vruchten af, want vandaag brengt ze collecties uit die zowel ethisch als esthetisch zijn.

Justine God, oprichtster van Imprevu: "Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Een zeer belangrijke datum voor mij én een gelegenheid om eraan te herinneren dat ondanks de positieve evolutie van de situatie van vrouwen wereldwijd, ze nog steeds veel moeilijkheden ondervinden en nog steeds worden gediscrimineerd, louter omwille van hun vrouw-zijn. Als vrouwelijke ondernemer vind ik dat er nog te veel verschillen zijn tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Zo denk ik aan de loonkloof, maar ook het clichébeeld dat mannen van vrouwen hebben. ‘Als ze slaagt, is het omwille van haar uiterlijk, ze is er zeker niet toevallig gekomen, dank u schoonheid...’ Zulke zaken die je tijdens een discussie hoort, zouden we niet langer mogen accepteren. De strijd is in 2022 dus nog steeds gaande."

Lore Van Keer – Lore Van Keer

Lore Van Keer - Lore Van Keer
Lore Van Keer - Lore Van Keer

Lore Van Keer is de Belgische designer achter het gelijknamige juwelenmerk. Ze volgde een opleiding interieurontwerp met specialisatie in productontwerp aan de LUCA School of Arts in Brussel. In 2010 richtte ze haar eigen merk op waarmee ze resoluut koos om van haar liefde voor juwelen haar job te maken. Elk ontwerp van Lore Van Keer toont en versterkt de persoonlijkheid van de drager. Haar juwelen zijn vooral geïnspireerd op architectuur en hebben een eigen, grensverleggende esthetiek van abstracte stukken.

“Internationale Vrouwendag voelt de laatste jaren aan als de dag waarop we de vrouw die soms als ongelijk wordt behandeld, in de kijker zetten. Ikzelf heb me, gelukkig, nog nooit ‘minder’ gevoeld in mijn job, gewoon omdat ik een vrouw ben. Wat ik dan vooral graag naar voren schuif op deze speciale dag is volgende boodschap aan alle vrouwen: ‘Volg je passie en doe wat goed voelt’”, aldus Belgische juwelenontwerpster Lore Van Keer.

Pressroom JBC
Pressroom Imprevu
Pressroom Lore Van Keer

Over Trends

Trends
MMBSY
Regine Beerplein 1/b C105
B-2018 Antwerpen
Belgium